Az idei, igen küzdelmes XV. San Kupa eredményeit már bemutattuk, most következzen a „Tuti”, hogy az első három helyezett szerint mi volt a kulcsa az eredményes horgászatnak.

Csorbai Balázs (1+2 pér)

A verseny előtt két nappal érkeztünk, így ezzel a kevés, és az előző 15 versenyről felhalmozódott lényegesen több tudással vágtam neki a versenynek. Az előző napok tapasztalata az volt, hogy ha keményen fúj a szél, inaktív a hal, és lényegében lehetetlen az igazán finom cuccok használata. Éppen ezért kb. a verseny 15.  percében tettem le az általam ideálisnak tartott lágy kettes botot, illetve a könnyű zsinórt, és vettem fel a 9’6” 3-as Stickmant és a 4-es Barrio SLX-et. Mindkét fordulóban ezt használtam. Amíg nem láttam szedést, addig végig nagyon kicsi nimfákat dobáltam (20-as Ratchek, és fácánfarok 2 mm-es fej) kettesével 10-12 méterre, 12 lábas 7x-es vékonyodó előkével, plusz 1,2 méteres 10-es tipettel 45° vagy 90°fokban felfelé, és veszettül figyeltem a megzsírozott legyezőzsinór végét. Ha elkezdett szedni akkor jött ugyanezen szett, de zsinór végére 8-as tipet került, 70-80 cm-es hosszban és egy 20-as apró cdc.

Az első fordulóban a Nagyfesz alatt ezzel a metódussal fogtam egy jobb pért, elment egy másik és fogtam néhány apróságot. A második fordulóban a traktoros tetején sok apró (10-22 cm) pért fogtam, majd a szektor alján belefutottam 15 percnyi jó horgászatba, amiből fogtam két jó pért, egy szebbe beletéptem a tipetet, illetve fogtam néhány apróságot.

A 3 nap horgászat alatt fogott 10 db 30+ és az ezen felül megakasztott másik 4-5 jó pérből az alábbiakat sikerült leszűrni:

• ha kevés is, de van jó pér és ott áll, ahol kell neki
  • azt is eszi, amit szokott, csak ha lehet még finnyásabban, a 10-as tipet sokszor soknak tűnt, a 20-es horgok közül csak a finomabbakra volt érdeklődés
  • az erős szél inaktívvá teszi a halat és megöli a prezentációt, így a botot és zsinórt erősebbre kell szabni, hogy legalább nagyjából ott jöjjön a légy, ahol szeretnénk
  • az utóbbi kettő kombinációja (nagyon finom tipet, nagyon pici horog vs. nehéz zsinór „erősebb” bot) finoman szólva is kockázatos, sok volt a vesztett hal (vagy szakadt a tipet, de még inkább a kicsi, vékony húsú horogról lefordult a hal a merev bottal)

Reméljünk hamarosan megnőnek az apró pérek, és csodás, csepergős, szélnélküli időben pazar horgászatban lesz részünk, mert az idei verseny sajnos nem ilyen volt.

Balog Tibor (1+1 pér)

Az előző San kupa nem igazán sikerül, később elemezve a kudarc oka a túl sok mozgás volt, tehát idén a fő feladat „a ne mászkálj annyit”. Ez viszonylag egyszerűnek tűnhet, de számomra ez igazi kihívás volt, mert én inkább a sok mozgásos, viszonylag nagy területet bejáró pecát szeretem.

Traktoros.

A pálya felső részét céloztam meg, mivel messze van, talán kevésbé szétütött. A fő szempont az óvatos mozgás és a nehéz, szeles körülményekhez képes a tökéletes csalivezetés. Sok pisztráng jött, a délelőtti egyetlen pért egy nagy kő mögötti gödörből fogtam. A fő tanulság, hogy az igazán tipikus péres helyek vagy üresek voltak vagy csak pisztrángot fogtam.

Szigetek

Kovács Gáborral viszonylag későn értünk át, a „tuti” helyek már foglaltak voltak, úgy döntöttünk, hogy folyás irányban lejjebb megyünk a Nagyfeszültséghez. Menet közben én félúton kiszálltam, gondoltam a víz megközelítése itt nehezebb, ezért itt talán egyedül leszek. Átvágtam az erdőn, és kicsivel a Trapper ház fölött mentem be a vízbe. Brutális szélben, nagyon kicsi vízben, egy kicsit az esélytelenek nyugalmával kezdtem a pecát. Itt is sok pisztrángot fogtam, majd a parthoz viszonylag közel egy jellegében más aljzatnál (sárgás színű kb. 6-8 négyzetméter) egy kicsi gödörből sikerült a délutáni péremet megfogni. A gödörből több hal nem jött, ezért keresztül mentem rajta, kb. tíz centivel volt mélyebb, mint a környezete.

Végezetül egy tuti légy:

Horog: Hanak 450BL 18-20-as méretben

Fej: 2mm-es fekete tungsten

Gallér: Hends spectra dubbing

Test: Hends Body Quills, olív színben, lakkozva

Farok: Coq de Leon

Futó Márton (1+1 pér)

Szerencsés helyzetben voltam, mert időrendben ugyanazokra a pályákra kerültem, ahol előző nap horgásztam. Délelőtt a Traktoros, délután a Vision ház alatti szakasz. Már előző nap sikerült rájönni, hol tanyáznak a halak. A Traktoros felsőbb szakaszán a magas part előtti, picit mélyebb vízben voltak, azon a részen, ahol a szél kevésbé korbácsolta a vizet. Ellenben így széllel szemben kellett horgászni, pici nimfákkal, azt sodortatva, a partra kidobva, ott a lehető leghosszabban, azzal párhuzamosan vezetve a csalit. Az elején kapásból fogtam pár pisztrángot, ami azért szívet dobogtató volt, hogy legalább fárasztási élményt adott. Óvatosan helyet váltottam, ügyelve a lassú, komótos tempóra. Itt most nem volt szabad kapkodni, kevesebb időt vesztettem így, mintha stresszelem a halakat. A következő hal egy testesebb pér volt, jóval nagyobb ellenállást mutatott. Belemászott a gazba is, agresszívabban próbáltam húzni, le is maradt. Nagyon nem bánkódtam, helyből repült vissza a helyére a csali, és már szinte azonnal fárasztottam is. Amatőr hiba, nem ellenőrizni a felszerelés állapotát. Sorozatban vesztettem több értékelhető halat, mire vettem a fáradtságot, hogy megnézzem, mi az oka: kinyílt a pici horog. A végén egy gubancot is sikerült dobni, ahol csomó lett a vékony előkén, aminek figyelmen kívül hagyása meg is hozta gyümölcsét, az utolsó halam mindent vitt. Délután a Szigeteknél egy már régóta szeretett pályát választottam a szigetek végénél. Itt a kanyar külső ívét erőltettem, ahol szemmel láthatóan volt aktivitás, péreket és pisztrángokat is lehetetett látni, de itt nagyon lassú volt a víz, enyhén szólva macerás volt a becserkészésük. Bár folyamatosan szedtek, a szél miatt lehetetlen volt a finom cuccal értelmesen prezentálni, érdemben nyomon követni a legyet. Így itt is a nimfázás mellett döntöttem, egészen apró 2 mm-es fejjel, a zsinór bevontatásával picit gyorsítva a tempót, hogy ne fogjon idő előtt akadót. Sajnos itt is volt lemaradt halam, többször voltam szemtanúja annak, hogy érdeklődnek a pérek a csali után, de végül inkább hanyagolják. Alapvetően végig a pici aranyfejes, kis barnás legyek voltak a favoritok, némi zöld vagy oliv beütéssel. Sokkal több volt a horgászatomban, mint amit a lőlap visszaad, de inkább csak lazán horgászgattam, mint ráfeszültem, ez egy picit meg is bosszulta önmagát.

További blogbejegyzések

Kötök

Legyet. Horogra. Ehhez le kell mennem, na nem alfába, hanem a pincébe, ott a műhely. Amikor a házat megvettük egy „icipicit részeges”, délelőtt tíz óráig beszámítható lumpen-családtól, a padló helyett nutriaszarral betapasztott guanókéreg szolgált járófelületként, a...

Tuti legyek a VB-ről I.

Az idei FIPS-MOUCHE világbajnokságot Szlovákiában rendezték. Egy rövid cikksorozatban azokat a legyeket szeretnénk bemutatni, melyek a magyar válogatott tagjai szerint a legjobbak voltak egy-egy vízen. Az idei VB újra Szlovákiában volt, részben azokon a vizeken, ahol...

Balkán útikalauz stopposoknak I.

Az elmúlt években rendszeresen felmerült bennem, hogy Boszniába kéne menni horgászni, azonban az információs űr, amely a Balkán körül terjeng, mindig visszatartott. Persze vannak felkapott vizek, amikről az interneten lehet találni ezt-azt, de a legtöbb folyóról nem...

Ahol a betűk róják a papirost 2.0

Előmagyarázatok NYAP: a műlegyes horgászatban használt, jellemzően a horgász által előállított műcsali. A NYAP mozaikszó, Not Your Average Popper, teste könnyű habszivacsféleségből készül, a víz tetején úszik, néhány szál kakastollal kiegészülve, mindez kisebb kampó...

VB 2022

A műlegyező világbajnokságról számol be Tóth Tibor, a válogatott oszlopos tagja   Nagy izgalommal, rengeteg tanáccsal, segítséggel felvértezve csaptam bele ebbe a kalandba. Ez volt az első világversenyem, de egy szó, mint száz, felejthetetlen élményekkel...

Savinja tuti-2021

A legyes közösség egyik legnagyobb erénye, hogy a legtöbb ember nem titkolódzik, hisz  a fogás általában nem "titkokon" múlik. Épp ezért  örömmel adunk helyt a "tuti" cikkeknek, ahol a verseny dobogósai elmondják tapasztalataikat. Így van ez az idei Savinja verseny...

Turiec (Túróc)

Az elmúlt pár évben a legyes versenyek kapcsán több felvidéki, szlovák legyezőhorgásszal sikerült megismerkednem. Ennek egyik hozadéka, hogy ezáltal kevéssé ismert, de még elérhető vizeket sikerült meglátogatni, ezek egyike a Turiec (Túróc). Általános leírás A...

One Fly Turiec 2021

Idén másodjára indultunk el a MűHOSz színeiben a Szlovákiában megrendezett One Fly versenyen. A tavalyi társasághoz képest egy személyi változás történt: Kósek Kornél helyett Dénes Ádám csatlakozott a csapathoz. Ádámmal, Csorbai Balázzsal és Vankó Balázzsal (Muki)...

E/hullásON, a vízimalom árnyékában (továbbá, a kutyafáját…)

Az Öreg-Túrhoz ezernyi szállal kötődöm. Anyai nagyszüleim, az ország legkeletibb végén kanyargó folyócska melletti kis faluban, Túristvándiban élték le az életüket. Gyerekként náluk töltöttem az iskolai vakációkat.  Szintén helyi nagybátyám, az egykori tiszai halász,...

Vörösök újratöltve

Az élet nem egy habostorta, szól a méltán híres idézet. Nem mondom, van benne valami. Azonban szerencsére, akad néhány olyan pillanat az ember életében, amikor a fenti megállapításnak épp az ellenkezője igaz. Azt persze nem tudom pontosan, hogy Ms. Mázli, vagy a...